ההנהלה צריכה להחזיק בהגה גם בעידן הרכב האוטונומי

ארגונים צריכים קברניט ליד ההגה, במיוחד כשהים סוער

ארגונים מבוססים לא באמת אוהבים חדשנות

בתקופות של שינויים וחידושים הנהלות צריכות להיערך, ולהכין את הארגון למציאות החדשה.

בשנת 1975, מהנדס צעיר בשם סטיבן ססון אשר עבד בחברת קודאק המציא את המצלמה הדיגיטלית הראשונה. משקלה היה 3.6 ק"ג, גודל כל קובץ 0.01 מגה פיקסל וזמן עיבוד התמונה לקח 23 שניות. מנהלי קודאק שחששו מפגיעה ברווחי החברה (חברה שעסקה בכימיה והתבססה בעיקר על מכירת פילם וניירות צילום) החביאו את ההמצאה ליותר מעשור.

בשנת 1996 חברת קודאק הייתה שווה 28 מיליארד דולר והעסיקה כ- 140,000 עובדים. בשנת 2012 העסיקה קודאק 17,000 עובדים והייתה בפשיטת רגל. חוסר היכולת של קודאק להתאים את עצמה למציאות של טכנולוגיה משבשת (שרק אירוני הוא שהיא הומצאה אצלה) גרם להיעלמותה.

השפעת מהפכת ה-ACES על ארגונים 

בראיה ארגונית, מהפכת ה-ACES (הידועה גם כמהפכת הרכב האוטונומי) עשויה לשטוף כמו צונאמי, וארגונים רבים עלולים להישטף ולהיעלם. גם במהפכות טכנולוגיות קודמות נעלמו ארגונים מובילים, אך זה קרה בעיקר בתעשייה שבה התרחשה המהפכה הטכנולוגית, כמו בדוגמה לעיל של קודאק, או דיגיטל עם כניסת המחשב האישי.

מה שייחודי למהפכת ה-ACES הוא שהמהפכה היא אמנם טכנולוגית בבסיסה, אבל השפעתה על אורח החיים של כולנו, ובעקבות כך על תחומים רבים בכלכלה, צפוי להיות דרמטי. לכן ארגונים רבים לא בהכרח יושפעו ישירות מהשינוי הטכנולוגי שמתחיל ברכב, אבל יושפעו מהשינויים שיחולו במעגל השני והשלישי.

לדוגמה, ייתכן ודפוס הקניות שלנו בסופר ישתנה, כאשר קל יהיה יותר לבצע מספר קניות קטנות לאורך השבוע ולתאם משלוחים אוטונומיים שיגיעו בשעה שנוחה לנו וללא תלות בסבב של חברת השליחויות של הסופר. זה יאפשר לחברות הקמעונאיות להעביר את המשקל ממרכזי קניות עתירי מקומות חניה למחסנים אוטומטיים מחוץ לעיר שיספקו את הקניות שיבוצעו און-ליין.
או למשל, כאשר לא יהיה יותר צורך בחניית מכוניות ברחוב (הן יורידו את הנוסע וימשיכו הלאה), כל המרחב העירוני יכול להשתנות, להיות ידידותי יותר להולכי רגל, ובעקבות כך עשויים לחול שינויים גם בכל עולם המסחר והבילוי האורבני.

הנהלות צריכות להיערך – היערכות ארגונית ולא טכנולוגית

סקירה של ספרות ארגונית ושל מאמרים ממיטב חברות הייעוץ הגדולות בעולם, מעלה שכמעט אין התייחסות להשפעת מהפכת ה-ACES על ארגונים מכלל הענפים וכיצד הנהלות צריכות להיערך. רוב ההתייחסות היא לחברות בענף הרכב או בתחומים קרובים (למשל ביטוח רכב), כמו גם התייחסויות לעיר החכמה העתידית.

אבל, אין התייחסויות כיצד ארגונים צריכים להיערך לטכנולוגיה משבשת שתשנה אורח חיים וכתוצאה מזה תשפיע על השוק.

גם בהרצאות וכנסים בהן אנחנו מסבירים על מהפכת ה-ACES, ניתן לראות דרך השאלות שמופנות אלינו שרבים מן הנוכחים עסוקים יותר בהבנת השינויים הטכנולוגיים ולא בפענוח המשמעויות הארגוניות הנובעות מהם לארגונים מהם הם באים.

מה נדרש מהנהלות ארגונים? 

כמו שאנשים לא אוהבים שינויים, כך גם ארגונים לא אוהבים שינויים. זה כרוך בהרבה מאמץ, הוצאת משאבים ובעיקר לקיחת סיכונים. אבל כאשר הצונאמי ישטוף, זו לא תהיה בחירה של הארגון האם להיות מושפע או לא. הוא יהיה עמוק בתוך המים ויצטרך להתמודד כדי לשרוד.

וכאן בדיוק נדרשת הנהלת הארגון לאחוז בהגה ולהכין את הארגון לסערה הצפויה. הנהלות צריכות להיערך באופן תפקודן כהנהלה ובאופן הפעלת הארגון.
ראשית, הנהלת הארגון צריכה ללמוד ולהבין את המשמעויות של המציאות החדשה הצפויה, לנתח את הסיכונים וההזדמנויות שנוצרים ולהתאים את אסטרטגיית החברה בהתאם. אמירות כגון "זה לא קשור אלינו" או "זה יקרה אולי עוד 10 שנים" עלולות להתגלות בדיעבד כסימני הדרך הראשונים שהובילו למשבר.

לאחר מכן, הנהלת הארגון צריכה להכין את האנשים ולפתח את השרירים הארגוניים כך שיתאימו למציאות של מהפכה טכנולוגית משבשת. החל מהתאמת המבנה הארגוני על ידי יצירת יחידות שייעודן למידה והכנה של הארגון למציאות החדשה. המשך בבחינת והתאמת התשתיות הארגוניות והטכנולוגיות כך שיאפשרו לארגון לאמץ במהירות ויעילות מודלים עסקיים חדשים. וכלה בהכנת תכניות מגירה עסקיות שיאפשרו לארגון להמשיך ולהוביל גם במצב בו השוק בו הוא פועל משתנה באופן משמעותי.

תכנית עבודה לניהול השינוי

כל הדברים הללו לא ייצאו לפועל ללא תכנית עבודה מסודרת. הסטטיסטיקה מראה שרוב הארגונים לא מצליחים להטמיע את האסטרטגיה שלהם. שינויים ארגוניים רבים נכשלים גם במציאות שהיא לכאורה רגועה יותר.
ההבדל הצפוי במהפכת ה-ACES הוא שלהנהלות ארגונים לא תהיה אפשרות להחליט אם להשתנות או לא. העולם סביבם ישתנה. הנהלות צריכות להיערך ולבנות תכנית מותאמת לארגון שלהם.

ימים יגידו אילו מן הארגונים ימשיכו, אילו ייעלמו ואילו שחקנים חדשים יופיעו על קדמת הבמה.

כתוב/כתבי תגובה