חדשנות משבשת עלולה לגרום לארגון לקרוס – איך אתם נערכים?

חדשנות משבשת מייצרת איומים והזדמנויות, בתנאי שמזהים ומבינים אותה

חדשנות משבשת (Disruptive Innovation)

חדשנות משבשת היא מונח שמקורו בעולם הטכנולוגיה ומתאר חדשנות אשר מובילה ליצירת שוק חדש ובמשך הזמן גורמת לשיבוש של השוק הקיים (המסורתי) עד להפיכת הקטגוריה החדשה לדומיננטית תוך דחיקתה והחלפתה של הקטגוריה המסורתית (ויקיפדיה).

בדרך כלל חדשנות משבשת פועלת באופן כזה שרוב התעשייה המסורתית לא מתייחסת אליה כאיום, עד הרגע שבו היא הופכת להיות דומיננטית, נקודת זמן שעבור ארגונים רבים היא כבר מאוחרת מדי והם פשוט נעלמים. דוגמאות מוכרות לכך בעבר היו למשל הסמארטפון והמצלמה הדיגיטלית שגרמו להיעלמותן של נוקיה וקודאק.

אנו נמצאים בעידן בו טכנולוגיות חדשות מאיימות ליצור שיבוש של כל אורח החיים שלנו. במאמר Death to Driving שהתפרסם לאחרונה במגזין Disruption שיוצא לאור בקנדה, מתייחס הכותב לכך ששילוב המגמות של התפתחות הבינה המלאכותית (AI), האינטרנט של הדברים (IoT), דור 5 בסלולר וחוק מור – גורמים להגברה של ההשפעה המשבשת (Disruption) על ארגונים, תעשיות ועל החברה ככלל.

מהפכת ה-ACES היא חדשנות משבשת 

כניסתו של רכב אוטונומי, חשמלי, מקושר ושיתופי ממקדת מטבע הדברים את העניין סביב עולם הרכב, ואין ספק שכיום כל תעשיות הרכב מבינות את השינוי שהולך להיווצר, ונערכות בצורה מסיבית לעידן החדש. רבות מהן משקיעות עשרות מיליארדי דולרים בפיתוח של יכולות אוטונומיות, בהשקת דגמים חשמליים, בקניית חברות וסטארט-אפים שפועלות באקוסיסטם של מהפכת ה-ACES ועוד.

אבל עבור חברות רבות, חדשנות משבשת הטמונה במהפכת ה-ACES נמצאת מתחת לרדאר, והארגונים אינם נערכים אליה. המאמר מביא כדוגמה את נושא החניונים. ההערכה היא שבארה"ב יתפנה עם הזמן שטח של 61 מיליארד רגל מרובע מחניונים אשר לא יהיה בהם יותר צורך בעידן של ציים אוטונומיים. מה צפוי לחברות אשר סלילת חניונים היא חלק ניכר מהכנסתן? מה עם חברות אשר מפעילות חניונים? מה עם חברות נדל"ן אשר משקיעות כיום בחניונים חדשים?

ומה עם הכנסות הרשויות מחניה וקנסות על חניה? על פי המאמר, עיריית טורונטו גבתה בשנה שעברה 153 מיליון דולר עבור חניה (בלי לקחת בחשבון קניית כרטיסי חניה) ואילו עיריית ניו-יורק גבתה 2 מיליארד דולר מקנסות על חניה. מה יקרה כאשר הכספים הללו לא יהיו חלק מהתקציב המוניציפלי?

האם אתם מבינים את משמעויות מהפכת ה-ACES עבור הארגון שלכם? ייתכן ואתם תהיו הגורם השלישי או הרביעי בשרשרת האספקה שיושפע מהשינוי, ולכן אתם לא מרגישים מאוימים כרגע. אבל אם אתם יודעים שמהפכת ה-ACES נוקשת בדלת (לדוגמה, באפריל 2019 יתחילו לפעול שאטלים אוטונומיים באוניברסיטת בר-אילן), מה כדאי שתעשו על מנת להבטיח שתהיו בצד של ההזדמנות ולא בצד של האיום?

להפעיל סנסורים נוספים 

בואו ניקח כדוגמה מטאפורה מעולם הרכב האוטונומי, שם קיים מרוץ טכנולוגי בין סנסורים שונים שאמורים לאפשר לרכב האוטונומי לנווט בכוחות עצמו – Lidar, רדאר, מצלמות וחיישנים קוליים. אף חברה לא מסתמכת רק על סוג סנסור אחד, מכיוון שלכל סוג יש את יתרונותיו וחסרונותיו. לכן, רוב הרכבים האוטונומיים מצוידים במגוון סנסורים, אשר התוכנה מעבדת את התמונה המתקבלת מהם לכדי תמונה אחת של סביבת הרכב ומאפשרת למחשב לקבל החלטות בהתאם.

אז מה קורה עם ארגונים אשר עבורם חדשנות משבשת שנובעת ממהפכת ה-ACES היא מתחת לרדאר? הם לא יכולים יותר להמשיך ולהסתמך רק על "רדאר" אחד.
ראשית, חברות אלו צריכות להתחיל לפתח חיישנים שיעזרו לה להכיר טוב יותר את הסביבה החדשה. זה מתחיל ביצירת מודעות לנושא בקרב ההנהלה ומנהלים בכירים אחרים בחברה, על מנת שהם יתחילו ללמוד ולהכיר את המשמעויות, ובהתאם להיות ערניים למידע שמגיע מלקוחות, ספקים, מתחרים וכדומה.

זה יכול להמשיך ביצירת כלים ומנגנונים שיאפשרו לארגון לזהות ולהבין את משמעויות ההתפתחויות במהפכת ה-ACES. למשל, בעלי תפקיד שיוקצו לנושא ותפקידם לסרוק מאמרים, כתבות כלכליות, דיווחי חברות ועוד על מנת להיות כל הזמן עם היד על הדופק.

במקביל, הארגון צריך למסד אצלו תהליך של למידת החומר שנאסף ומעובד, שיאפשר קבלת החלטות בהתאם. דיון אסטרטגי של ההנהלה פעם בשנה עלול להיות מעט מדי ומאוחר מדי. הקצב בה פועלת חדשנות משבשת מחייב גמישות וזריזות בקבלת ההחלטות.

בעולם של חדשנות משבשת צריך להיות חדשני

אחד הנתונים שהמאמר מציין, הוא שרוב הארגונים והמנהלים מתמקדים בחדשנות של מוצרים, למרות שתרומת החדשנות של המוצרים להכנסות היא מעטה.
לעומת זאת, לחדשנות במודלים העסקיים יש תרומה אדירה להכנסות החברה. למרות זאת, בעוד ש- 88% מהמנכ"לים שנדגמו בסקר אמרו שחדשנות היא קריטית עבורם, רק ל- 22% מהארגונים שלהם יש מערכת שיטתית ופורמלית של חדשנות.

על מנת להיות ערוך לחדשנות משבשת, ועל מנת להיות חדשני, ארגונים צריכים להיערך גם עם מודלים עסקיים חדשים, וגם עם מעטפת ארגונית שתאפשר להם לממש את המודלים האלו – הן מערכות מידע ותשתית טכנולוגית מתקדמים, והן מבנה ארגוני ותהליכי עבודה מותאמים. ב- ACES Consulting בנינו מודל עבודה אשר נועד במיוחד לכך – הכנת הארגונים מבחינה עסקית, טכנולוגית וארגונית למהפכת ה-ACES.

אז עכשיו, כשמבינים שחדשנות משבשת של מהפכת ה-ACES כבר כאן, מנהלים מכל ענפי המשק צריכים לשאול את עצמם האם היא על הרדאר שלהם, ואיך הם נערכים אליה.

כתוב/כתבי תגובה