מהפכת הרכב האוטונומי בישראל – מציון תצא תורה ?

האם מדינת ישראל תהיה בין הראשונות לאמץ את מהפכת הרכב האוטונומי, היא מהפכת ה-ACES?

הכוחות המניעים מהפכות

לכל מהפכה יש אנרגיה שמניעה אותה, פעמים רבות האנרגיה הזו מצטברת כבסיר לחץ – למשל לחץ כלכלי, חברתי או פוליטי והמהפכה היא למעשה שחרור "אלים" של הלחץ המצטבר. עם זאת, קורה לעתים ששיפור טכנולוגי דרמטי מאפשר מהפכה "רכה" – כזו שאינה מתבטאת דווקא בשחרור לחץ אלא פשוט העדפה של מצב אפשרי, טוב יותר, חדש. מהפכת ה-ACES צפויה להופיע כשילוב של שני המאפיינים. מחד, השיפורים הטכנולוגיים המהירים יניעו את האנרגיה "הרכה", יאפשרו לבחור בטכנולוגיה טובה יותר, זולה יותר בטוחה ונקייה יותר. מאידך, כשלים בשוק התחבורה ובכלכלה יטענו את המצברים בלחץ – מחירי רכב חדש ומשומש, פקקי תנועה, בטיחות בדרכים וכדומה. אפשר להסיק מכך כיצד תיראה מהפכת הרכב האוטונומי בישראל.

מהפכת הרכב האוטונומי בישראל

סיר הלחץ

צירוף מאפיינים ייחודי לישראל, צפוי להאיץ את מהפכת הרכב האוטונומי בישראל מהר יותר ומוקדם יותר מכל מקום אחר.
בין גורמי "הלחץ" שצפויים להשתחרר ולדחוף את המהפכה ניתן למנות את:

  1. מחיר רכב חדש – המס הגבוה על רכב חדש, גבוה יותר מבכל מדינה מערבית, ידחוף את האזרחים להעדיף רכישת שירות (נסיעות ברכב שיתופי, לדוגמה) על פני רכישת מוצר (רכב). בנוסף הדבר יקל מאד על תזרים המזומנים של האזרחים, שיהפכו את התחבורה האישית שלהם ממוטת השקעה (רכישה ופחת), למוטת הוצאה (תשלום על נסיעות לפי שימוש).
  2. מחירי הדלק – מחיר הדלק בארץ, בגלל מיסוי גבוה, הוא מהגבוהים בעולם. לעומת זאת מחיר החשמל נמוך יחסית וצפוי להמשיך לרדת עם המעבר לשימוש בגז. הפער הזה יזרז את המעבר לרכב חשמלי, כשכבר ברור למדי שמרבית הרכב החשמלי הצפוי להיות מיוצר אחרי 2021 יהיה גם אוטונומי.
  3. הגודש בכבישים – כבישי ישראל נסתמים במהירות. המעבר לרכב אוטונומי מלא (דרגה 5) יאפשר ניצול טוב של זמן הנסיעה לעיסוקים שאינם נהיגה, כמו סיסמת הפרסום של פלאפון בשנות ה-90 "להפוך שעה אבודה לשעת עבודה". זאת ועוד רכב אוטונומי זקוק למרחק ביטחון קטן יותר מכלי הרכב שסביבו. לרכב אוטונומי יש סנסורים שלא ממצמצים וזמן תגובה מהיר בהרבה מזמן התגובה האנושי. לכן מרחק הבטיחות קטן יותר. עובדה זו מאפשרת להעביר יותר כלי רכב ביחידת זמן בקטע כביש נתון כך שמשך הנסיעה יתקצר ככל הנראה.
  4. תאונות דרכים ובטיחות – רכב אוטונומי צפוי להוריד את מספר תאונות הדרכים וחומרתן. הרכב האוטונומי לא נוהג שתוי, לא נרדם על ההגה, לא מתעסק בטלפון הסלולרי או מסמס. הוא רואה 360 מעלות ונוסע לפי החוק. ככל שאחוז כלי הרכב האוטונומיים יגדל, תפחת הסכנה על הכביש. 94% מתאונות הדרכים נגרמות בשל הגורם האנושי – ברכב האוטונומי, הגורם האנושי בנהיגה יוצא כמעט לגמרי מהמשוואה.
  5. התחבורה הציבורית – התחבורה הציבורית המסורבלת והלא יעילה בישראל ביחס לסטנדרטים מערביים, דוחפת אנשים לרכוש רכב כמעט בעל כורחם. המחיר של שימוש בתחבורה הציבורית בזמן מבוזבז ובזמני נסיעה ארוכים לא יוכל להתחרות בתחבורה שיתופית ומקושרת, שתאפשר נסיעה מדלת לדלת על פי הזמנה ובעלויות נמוכות, גם בשבת ובחג.
    נסיעה שיתופית

 

כח המשיכה

מאידך בין הגורמים הרכים, אלו שיגרמו להעדפה של החדש על פני הישן פשוט מפני שהוא עדיף ניתן למנות את:

  1. דמוגרפיה – מחקרים מראים שדור ה- Z לא רואה בנהיגה דרך לבטא חופש כמו הדורות שקדמו לו, ומעדיף את החופש שמעניק לו המרחב הדיגיטלי הווירטואלי. משום כך הנהיגה אינה ממלאת צרכים רגשיים של חופש ושליטה, ובני הדור הזה מוותרים עליה בשמחה. בישראל גידול האוכלוסייה הטבעי (מילודה) הגבוה בעולם המערבי, ולכן חלקם של הצעירים באוכלוסייה גדול מבשאר העולם המערבי. מכאן ששיעור גדול יותר של האוכלוסיה הוא בעל הטיה טרומית לאמץ טכנולוגיה חדשה ובפרט את טכנולוגית הרכב האוטונומי-שיתופי.
  2. החיבה לאימוץ טכנולוגיות חדשות – מעבר לאמור על הדמוגרפיה, הישראלים אוהבים להתחדש בטכנולוגיה. התדמית של העם היושב בציון כמוביל טכנולוגי מסירה חומות של טכנופוביה והישראלים שמחים להתנסות ולאמץ. דוגמה מאלפת היא קצב האימוץ של הטלפוניה הסלולרית שהיה המהיר בעולם – בשנת 2010 פורסם מחקר של מריל לינץ' שהראה שבישראל היחס הגבוה בעולם של טלפונים סלולריים לנפש.

כל אחת מהסיבות שמניתי תדחוף ותאיץ את מהפכת הרכב האוטונומי בישראל, מהר וחזק יותר מאשר בכל מדינה אחרת. הגורם המעכב היחיד שעלול להפריע הוא הרגולציה. אבל בהינתן היתרונות לציבור, סביר להניח שימצאו המחוקקים שיזהו את ההזדמנות להתייצב בראש ולגזור קופון פוליטי מהאצת החקיקה הנדרשת והסרת החסמים האידאולוגיים.

בפוסט הבא "תכנית האוטונומיה" ננסה לברר מהו רכב אוטונומי ומה השלבים בדרך לאוטונומיה מלאה

כתוב/כתבי תגובה