הרכבת דוהרת קדימה אך מה עם אלו שנשארו על הרציף?

למהפכות טכנולוגיות יש מחיר חברתי

מי אחראי לטפל בנפגעי מהפכת ה-ACES?

מהפכות טכנולוגיות, בדרך כלל מביאות עימן בשורות של חדשנות, תחכום, ייעול תהליכים, הוזלה של מוצרים וכדומה. במובנים הללו, מהפכת ה-ACES הקרבה אלינו בצעדי ענק, אינה שונה ומביאה איתה הרבה בשורות טובות. אבל, למהפכות מסוג זה יש גם מחיר חברתי. ישנם לא מעט נפגעים אשר מסיבות כאלו ואחרות לא נהנים מהמהפכה, ונשארים מאחור כחלק מהמחיר של אותה המהפכה.

גם במהפכת ה-ACES יהיו כחלק מהתהליך נפגעים אשר עלולים לשלם מחיר לא פשוט. עם זאת, אנו יודעים שקשה לצפות מחברות עיסקיות אשר נושאות בשורה טכנולוגית כזאת או אחרת ועם צפי לרווחים גדולים, לתת את הדעת גם להשפעות החברתיות.

מחיר חברתי הוא נושא שאמור להיות מטופל על ידי הרשויות ברמה המקומית והארצית. לכן, מאוד חשובה עבורן ההבנה המוקדמת של התהליך הקרב ובא על מנת שיוכלו להיערך בהקדם כדי להקטין את הפגיעה באלו שייפגעו מהתהליך.

באיזה אופן אנשים יפגעו?

מהפכת ה ACES, עלולה ליצור –

  • בעיה של זמינות שירותים. יהיו שירותי תחבורה אשר ישתפרו, אך לא בהכרח בכל מקום רמות השירות לציבור ישתפרו באותה מידה, עקב חוסר כדאיות כלכלית עבור אותם נותני שירותים.
  • ייקור שירותים – חלק משירותי המוביליות צפויים להיות לפחות בשנים הראשונות שירותי פרמיום אשר לא כולם יוכלו להרשות לעצמם לרכוש.
  • ייקור רמת החיים – העדפה של טכנולוגיה חדשה עלולה לייקר טכנולוגיה קיימת, לפחות בתקופת המעבר אם לא מעבר לזאת.
  • אובדן של מקומות עבודה עקב ירידת הצורך במקצועות מסוימים – לדוגמה, ציבור נהגי המוניות או נהגי שירותי השליחויות וההובלה.
  • צורך לבצע הסבות מקצועיות – לא כולם יכולים לעשות זאת.

מי עלול להיפגע?

מאז ומתמיד הנפגעים שייכים למעמד הסוציו-אקונומי הנמוך יותר. מטבע הדברים לאנשים אלו אין יותר מידי אלטרנטיבות כלכליות, הם פחות מסתדרים עם חידושים טכנולוגיים והם גם ברוב המקרים יתקשו למצוא תעסוקה אחרת או לעשות הסבות מקצועיות.

ניצני הפגיעה החברתית

את ניצני הפגיעה החברתית הללו ניתן כבר לראות בחודשים האחרונים במספר כיוונים גם בארץ וגם בעולם:

1. פיילוט קווי ה"תחבורה הציבורית הגמישה" שאמור להתחיל בימים אלו בתל אביב, חיפה וירושלים. תחבורה ציבורית גמישה הינה אחד מהמרכיבים החשובים ביותר ב- (MaaS (Mobility as a Service וצפויה להיות חלק בלתי נפרד מהתנהלות הרכב האוטונומי בעתיד. פתרון התחבורה הגמישה, אמור ליצור תחבורה זמינה יותר, מהירה יותר וחכמה ביותר ובסופו של דבר גם להקל ולעודד את השימוש "בתחבורה הכבדה". אמנם מדובר על פיילוט מתוקשר היטב, אבל כבר ממנו עולות מספר שאלות –

  • השירות ניתן לציבור על ידי שני מפעילי תחבורה ציבורית (אגד ודן), אבל מחירו גבוה משמעותית מנסיעה רגילה. כלומר, שירות מתקדם יותר אשר ישאיר מאחור לא מעט אנשים אשר לא מסוגלים לשלם יותר לתחבורה ציבורית. דווקא אותם נוסעים אשר המדינה הגדירה שראויים להנחות כגון תלמידים וקשישים הושארו בשלב זה מאחור.
  • מיקומי הפיילוט נבחרו בשלוש הערים המרכזיות במדינה. הסיבה היא שהכדאיות הכלכלית שם שונה מאשר בפריפריה ובאזורים הללו המודל העסקי יצדיק את עצמו. אבל מי אמור לדאוג לציבור הנוסעים אשר מתגוררים בפריפריות? גם בהיבט הזה ועל בסיס המודל הקיים יתכן ויושארו אוכלוסיות מאחור.

2. המאבק בחברות Uber , Gett ודומיהן – לפני מספר שבועות היינו עדים להפגנות סוערות בעיר ברצלונה שבספרד של נהגי המוניות המקומיים כנגד השילוב של חברת Uber בשוק המוניות בעיר. אין זו ההפגנה הראשונה, וכמובן לא המקום הראשון שבו התעוררה התנגדות עזה. סביר להניח שבסופו של דבר החברות הללו וחברות נוספות יהיו חלק מהפתרון של הרכב האוטונומי ושירות המוניות האוטונומי, והבעיה של נהגי המוניות תהפוך לבעיה הרבה יותר גדולה – הם יישארו בקרוב מאוד מחוסרי עבודה.

3. מאבק "האפודים הצהובים" בצרפת – גם מאחורי המאבק הגדול, המסוקר והאלים הזה עומדת מהפכת ה-ACES. הממשלה המקומית החליטה (כנראה בצדק) לתת דחיפה לכל נושא כלי הרכב החשמליים וזאת בין היתר על ידי ייקור הדלקים הרגילים. אבל, הנפגע בקצה הינו אותו אזרח מיעוט יכולת. מבחינתו ייקור משמעותי בעלויות הדלק לרכב שלו היא מעבר ליכולתו, ולכן מאות אלפים יצאו לרחובות.

להיות צעד אחד לפני המהפכה 

די בדוגמאות אלו להבין כי מרכיבי מהפכת ה-ACES, למרות החדשנות, התועלות והיתרונות הרבים אשר הם מביאים, יפגעו בלא מעט אנשים. כדי למנוע מחיר חברתי, פעמים רבות הרגולטור עסוק במניעה ודחייה של שינויים, למשל באיסור של כניסת Uber לארץ בגלל התנגדות נהגי המוניות.

מכיוון שמהפכת ה-ACES היא מהפכה טכנולוגית ידועה מראש, זו הזדמנות של הרשויות ללמוד ולהבין את משמעויות מהפכת ה-ACES, להיות צעד אחד לפני המהפכה ולייצר פתרונות בהקשר של מחיר חברתי אשר ייושמו ברמה הארצית והמקומית, כך שגם יקטינו את הפגיעה באוכלוסיות מסוימות וגם יבטיחו שאנשים רבים ככל האפשר ייהנו מפירות המהפכה.

כתוב/כתבי תגובה