מהפכת הרכב האוטונומי – כיצד נראים הניצנים שלה?

כיצד נראים ניצני מהפכת הרכב האוטונומי (או מהפכת ה-ACES)

מהפכה יכולה לפגוע בחברות ובארגונים

לכאורה, בניתוח קר ברור לכל כי מהפכת הרכב האוטונומי (מהפכת ה-ACES) צפויה להביא יתרונות רבים בהיבטים כגון הפחתה של עומסי תנועה, ירידה במספר תאונות הדרכים, שיפור באיכות הסביבה ובתרבות הפנאי ועוד. עם זאת, שלב המעבר מהמצב הקיים למצב הסופי (נהוג להתייחס במהפכות לשלב זה כאל שלב הכאוס), יוצר לא מעט בעיות והתנגדויות כמעט מכל הגורמים. זאת, היות ובסופו של דבר כל פרט, ארגון או חברה בוחנים את ההשפעות הישירות והמידיות לעסק שלהם ולא בהכרח מתייחסים או מבינים את כל התועלות במובן הרחב שלהן.

צמיחה באמצעות כניסה מבוקרת ו"לא מאיימת"

ההנחה היא שבסופו של דבר, מהפכת הרכב האוטונומי תגרום לרכב האוטונומי להיכנס בקצב ובהיקף גדולים בהרבה ממנה שרובנו כנראה חושבים. אבל, מעניין לראות את האופן שבו מספר חברות במקומות שונים בעולם בחרו לעשות זאת בכדי לטשטש את "האיום" ולהקטין את ההתנגדויות.
מדובר באסטרטגיה שעיקרה הוא פעולה "מהקל אל הכבד" על מנת ליצור מסה קריטית של פעילות שקובעת עובדות בשטח.
שיטת חדירה כזאת עוזרת ומקלה על לא מעט גורמים אשר נמצאים בתוך מעגלי ההשפעה וההחלטה בכל הקשור לרכב האוטונומי להתרגל למצב החדש, להבין אותו מקרוב ואף לעזור לו להתפתח בהמשך.

כיצד זה בא לידי ביטוי בשטח?

שילוב כלי רכב אוטונומיים בתחום המשלוחים – תחום המשלוחים הקלים של מוצרי מזון וחבילות הוא אחד התחומים הראשונים שבו נראה כלי רכב אוטונומיים. זהו תחום מאוד גדול אבל בלי יותר מידי התנגדויות, לדוגמה של איגודי נהגי מובילים או נהגי המוניות, ולכן ניתן לזהות אותו ולא במקרה כאחד מתחומי החדירה הראשונים. ישנן כיום בעולם לא מעט חברות שפועלות בכיוון הזה ולא מעט חברות שמפתחות פתרונות טכנולוגים והנדסיים לתחום.

הפעלת כלי רכב אוטונומיים כמענה ל- Last mile/First mile – נושא זה הוא קריטי בהיתכנות של מהפכת הרכב האוטונומי. זאת, מכיוון שגם במקומות עם תחבורה ציבורית מצוינת, הבחירה לזנוח בעלות על רכב תלויה במידה רבה בנוחות ההגעה מהבית לתחבורה הציבורית הקרובה – מה שקרוי Last mile/First mile. זהו תחום שעדיין לא מעורר הרבה התנגדויות, למשל בקרב נהגי המוניות, היות וברוב המקומות הללו ובפרט באזורים מחוץ לערים ובאזורי תחנות רכבת ממילא שירות המוניות כמעט ולא קיים. לכן, זהו תחום שקל יהיה יחסית לקבוע בו עובדות בשטח כמעט ללא התנגדות ותוך אהדה מציבור הנוסעים.

הפעלת כלי רכב אוטונומיים במתחמים סגורים

גם במקרה הזה צפויים כלי הרכב האוטונומיים לפעול ולקבוע עובדות בשטח עם מינימום התנגדויות. ניתן כבר לראות ניסויים והפעלות במתחמים כגון:
 קמפוסים של אוניברסיטאות
 מתחמים של אזורי תעשייה
 שדות תעופה

שילוב עם אמצעים קיימים – שילוב כלי רכב אוטונומיים עם כלי רכב רגילים, אף הוא יכול במידה רבה להקטין את ההתנגדויות. בארה"ב ישנו כבר שיתוף פעולה של חברות אוטובוסים אשר הבינו כי עדיף שהאוטובוסים ינועו על צירי תנועה מרכזיים ועמוסים, ואילו אל וממספר תחנות על פני הקו המרכזי יעשה שיתוף פעולה עם ספק תחבורה גמישה (יכול להיות גם הן עצמן), אשר ישנע את הנוסעים מתאי שטח מוגדרים אל אותן תחנות על פני הציר הראשי. הכוונה בעתיד הקרוב היא שאותה תחבורה גמישה תתבצע על ידי כלי רכב אוטונומיים.

לסיכום, בהחלט ניתן לראות כיום בעולם ובלא מעט דוגמאות, מגמה ותהליך של יצירת עובדות בשטח מתוך מטרה הן לבחון את אפקטיביות הפתרונות והן להתחיל להרגיל את הציבור הרחב לשימוש ברכב האוטונומי.
על ידי הכנסת פתרונות אלו, הציבור יוכל להתחיל להתרגל לנוכחות של כלי הרכב האוטונומי ולהבין את יתרונותיו, חברות וארגונים יבינו את היעילות הגדולה שלהם ואת ההזדמנויות העסקיות החדשות אשר יפתחו בפניהן, ואילו הרגולציה תצטרך בכל שלב להתאים את עצמה למציאות חדשה שתשתנה בקצב מסחרר.

כתוב/כתבי תגובה