רכב שיתופי ורכב אוטונומי משתלבים בתנועה

הילכו שניים, יחדיו, בלתי אם נועדו? רכב שיתופי פוגש את הרכב האוטונומי

המילים יוצרות משמעות

את התואר Shared באנגלית ניתן לתרגם לעברית לשתי מילים בעלות משמעות שונה לגמרי: המילה "מחולק" הנתפסת בתודעה כמתארת חלקים שהופרדו מתוך שלם, והמילה "משותף" הנתפסת כמתארת שלם שעושים בו דברים ביחד. כתוצאה מכך,התרגום של המושגים Shared mobility או Shared vehicle למושגים כמו רכב שיתופי או משותף, יוצר תמונה תודעתית מסוימת שמאבדת חלק מהמובנים של אותם מושגים באנגלית.

לא פעם (ולא פעמיים) שמעתי אנשים מדברים בביטול על השימוש העתידי ברכב שיתופי. הטענה של אותם אנשים הייתה שרוב האנשים לא רוצים לחלוק נסיעה בחלל קטן עם אנשים זרים. אז הפעם ננסה לפרק ולהבין את כל מגוון האפשרויות של המושג המקורי בכדי להבין את מגוון האפשרויות העצום של התחבורה השיתופית.

איך זה נראה היום

התחבורה השיתופית איתנו כבר שנים רבות, והמודלים להפעלתה משמשים בסיס לפיתוח מודלים חדשים המנצלים את היכולות החדשות שמציע רכב אוטונומי:

תחבורה ציבורית היא הצורה המוכרת ביותר של Shared Mobility. כלי הרכב (אוטובוס, רכבת וכדומה) אינו בבעלות הנוסע, וגם מסלול הנסיעה ותזמונה אינם בשליטתו. הנוסע מצטרף תמורת תשלום (נמוך ולרוב מסובסד) לנסיעה שמסלולה ותזמונה נקבעים על ידי צד שלישי. עלויות האחזקה של הרכב, חניה וכדומה מוטלים על הבעלים.

CARPOOL בכלי הרכב של אחד הנוסעים, בחינם או בתשלום. נהגים בעלי כלי רכב מתנדבים לאסוף נוסעים בין אם מנקודות איסוף ציבוריות בחניונים ובין אם מהדרך. הנוסע המצטרף מתאים את עצמו לחלוטין לתזמון ולמסלול של המסיע. עלויות האחזקה של הרכב, חניה וכדומה מוטלים על הבעלים.

הסעה פרטית במונית או לימוזינה. הנוסע אינו הבעלים של הרכב. אבל הרכב עומד, תמורת תעריף לא מבוטל, לרשותו כל עוד הוא חפץ בכך. הנתיב והתזמון נקבעים על ידי הנוסע. גם כאן, עלויות האחזקה של הרכב, חניה וכדומה מוטלים על הבעלים.

רכב שכור גם הוא למעשה מודל של תחבורה שיתופית, כאשר כלי הרכב "בבעלות" זמנית של הנוסע, שוכר הרכב. חלק מעלויות האחזקה וכמובן עלויות חניה ודלק מוטלות על השוכר.

בעלות שיתופית על כלי רכב אחד או רבים על ידי קבוצת אנשים – לדוגמה מאגר כלי רכב של קיבוץ, או רכב שיתופי קהילתי. המשתמש ברכב נושא בחלקו היחסי בכל עלויות הרכב, אולי למעט דלק, ועושה שימוש על פי הזמינות של הרכב. במידה והרכב ברשותו הוא קובע נתיב ותזמון.

העתיד מגלה את פניו

חלק מהסערה העסקית שמחוללת מהפכת ה-ACES, ובמיוחד המעבר ל- MaaS, באה לידי ביטוי בפיתוח מודלים חדשים של רכב שיתופי ותחבורה שיתופית:

תחבורה ציבורית לפי דרישה היא מודל שיתוף חדש. באמצעות אפליקציה-כמו זו של VIA- יכול נוסע להזמין נסיעה מנקודה א' לנקודה ב' בזמן שמתאים לו. המערכת מוצאת את המיניבוס שעובר הכי קרוב בזמן ובנתיב, ואף מתאימה מעט את מסלולו על מנת לקצר לנוסע מרחקי הליכה לנקודות האיסוף וההורדה. בגוש דן יחל בקרוב פיילוט מסוג זה של חברת דן עם VIA שנקרא Bubble-Dan ובהמשך אגד מתכננת פיילוטים דומים בחיפה, ירושלים וקריית שמונה.

מיקרו השכרת רכב דוגמת Car2Go או אוטו-תל, וגם תל-אופן לאופניים או הקורקינטים החשמליים של Lime. דומה להשכרת רכב/אופניים אבל עם זמינות גאוגרפית גבוהה, ותהליך השכרה והחזרה מהיר מאד ופשוט. שירות זה מאפשר השכרה לצורך נסיעה חד-פעמית. הבעלות על כלי הרכב בידי צד שלישי – חברה פרטית או רשות מקומית – תזמון הנסיעה ומסלולה עלולים להיות מוגבלים בשל אקראיות הזמינות הגאוגרפית.

RoboTaxi רכב אוטונומי מלא הפועל כמונית, מסיע על פי הזמנה מנקודה א' ל-ב'. תמורת תשלום חד פעמי עבור הנסיעה. לעניות דעתי זה עומד להיות המודל השליט בעולם של כלי רכב אוטונומיים דרגה 5. לא נצטרך להתפשר על דבר, לא על תזמון ולא על נתיב. גם העלויות יהיו נמוכות בהרבה ממחיר המוניות כיום, הן בגלל עלות השימוש ברכב חשמלי מול רכב מנועי בעירה פנימית, והן משום שלא יהיה צורך בנהג שעלות שכרו משמעותית בעלות הנסיעה. מודל זה של רכב שיתופי מאפשר הקמת קבוצות (עמותות, חברות פרטיות או ציבוריות) שיספקו שירותי Personal mobility תפורים בחבילות לצורכי הלקוח בין אם הוא נוסע יחיד, או משפחה או אפילו חברה עסקית. מהמודל הבסיסי הזה יגזרו "חבילות שירות" ברמות SLA שונות ומותאמות, כמו במודלים של חבילות תקשורת, עם חבילת שירותים בסיסיים ואקסטרות כמו רמת הדיוק בהגעה לאיסוף, איכות וסוג הרכב, גודל הרכב (מס הנוסעים) , תעריפי Prime time ו Non-prime time ועוד. כדי שהמודל הזה יעשה Scale-up משמעותי מהיקף פעילות המוניות הקיים היום, צריך מערכות חכמות היודעות לנצל את צי הרכב באופן אופטימלי תוך מתן שירות מהיר ואיכותי למזמין הנסיעה. חברות כמו Uber, Lyft ואפילו Gett עושות בדיוק את זה אלא שבינתיים במקום להפעיל ישירות את הרכב האוטונומי/שיתופי/מקושר הן משתמשות בנהג האנושי כמתווך, שמקבל את הוראות הנסיעה מהמערכת ומפעיל את רכבו על פיהן. כל החברות האלה מתרגלות ומשפרות את המערכות שלהן לקראת ההופעה המסיבית של כלי רכב אוטונומיים ככל הנראה במחצית העשור הקרוב.

ברור שלמיזנטרופים שבינינו, אלה שלא מעוניינים לשתף את הנסיעה עם אנשים אחרים ישנם כמה פתרונות יעילים ונוחים (אם כי מן הסתם יקרים יותר) העומדים לרשותם ומאפשרים לוותר על העלות וחוסר היעילות הכלכלית והתפעולית הכרוכות בבעלות ישירה על כלי רכב. החל ממיקרו השכרת רכב וכלה ב RoboTaxi.

כתוב/כתבי תגובה