MaaS – Mobility as a Service

האם MaaS הוא העתיד החדש וכיצד זה מתקשר למהפכת ה-ACES?

כל מי שעוסק בתחומי התחבורה השונים בכלל ובתחבורה הציבורית בפרט, מכיר היטב את המושג MaaS Mobility as a Service. מושג, שבשנים האחרונות מקבל תשומת לב גוברת והולכת הן בהיבטים של פתרונות טכנולוגים והן בהיבטים של פתרונות מסחריים.

מהו בעצם MaaS?

הכוונה מאחורי הביטוי הינה שבמקום רכישת בעלות על רכב שישמש אותנו לניוד (כפי שאנו עושים כיום) נתחיל לעבור למודל של רכישת "ניידות כשירות". במודל האופטימלי מדובר על כך שאם ברצוננו להגיע מנקודה א' לנקודה ב', ניכנס לאפליקציה ונזמין שירות ניידות ונקבל מענה שלם ורציף. מענה, שמורכב מאמצעי תחבורה שונים המתוזמנים אחד עם השני (למשל, רכב מהבית לרכבת, ומתחנת הרכבת נסיעה באוטובוס, ואת הקטע האחרון באופניים), ובו זמנית גם נשלם באפליקציה על הנסיעה כולה וגם נבוטח בהתאם. על ידי כך נחסוך רכישה מאד יקרה של רכב אשר בפועל אנו מנצלים אותו בממוצע 4% מהזמן. כמו כן, לא נצטרך להתעסק עם מציאת חניה, ואפשר יהיה להסתפק בפחות רכבים על הכביש ובכך להוריד את העומס של התנועה.

עם זאת, ברור שמעבר משמעותי של רוב האוכלוסייה ל- MaaS לא תהיה לפני שלנו כמשתמשים יהיה פתרון לניידות שלנו שייתן מענה לשלושה תנאים:
1. ניידות מלאה מכל מקום ולכל מקום.
2. ניידות מלאה בכל נקודת זמן.
3. מחיר פתרון הניידות הזו יהיה נמוך ממחיר הבעלות על הרכב.

לנו ב- ACES – Consulting, כמי שעוסקים בנושא מהפכת הרכב האוטונומי, ברור כי כניסת הרכב האוטונומי תקדם את המעבר מרכישת רכב לרכישת ניידות – MaaS. זאת מכיוון שעלויות הרכב האוטונומי (לפחות בשלב הראשון) יהיו גבוהות לרכישה פרטית וליצרנים יהיה אינטרס לדחוף אותם לשוק דרך פיתוח שירותי שיתופיות.

רבולוציה מול אבולוציה

בכל הקשור לרכב האוטונומי, אנו חוזרים ומדגישים כי מדובר במהפכה (רבולוציה) של ממש על כל המשתמע מכך, וניתן להבין זאת ממאמרים אחרים שפרסמנו.
לעומת זאת בכל הקשור ל MaaS, ניתן לראות כי מדובר באבולוציה של חשיבה ושל פתרונות של כל הגורמים המעורבים בעניין: הרגולטור, רשויות מקומיות, מפעילי תחבורה ציבורית, חברות טכנולוגיות ואפילו ציבור הנוסעים. כבר כיום ניתן לראות פתרונות שונים ברחבי העולם (בעיקר במטרופולינים הגדולים) שמתבססים על תחבורה שיתופית בצורותיה השונות. אך פתרונות אלו, טובים ככל שיהיו, יישארו כנראה בגדר פתרונות ביניים עד לכניסתו של הרכב האוטונומי/מקושר/שיתופי מכיוון שהם אינם מספקים מענה שלם מנקודה לנקודה.

לאן צועד ה MaaS כיום? 

ישנה חשיבה בכל העולם כיצד לשפר את ה MaaS והיא שונה ממקום למקום, אבל ניתן לראות כי המשותף לכל הפתרונות הינם שלושה גורמים עיקריים:
1. אינטגרציה בין אמצעי התחבורה השונים
2. אינטגרציה בין אמצעי התשלום השונים
3. מתן פתרונות של תחבורה גמישה

1. אינטגרציה בין אמצעי התחבורה השונים

בחיי היום יום של נוסע בתחבורה ציבורית יש לרוב הנוסעים צורך לשלב בין אמצעים שונים כגון אוטובוס, מונית, רכבת ואפילו רכב שיתופי פרטי. לכן, יש צורך בשקיפות ובשיתופיות מלאה של כל הנתונים של הגופים הללו בכדי לאפשר לנוסעים אופטימיזציה של מסלול הנסיעה והעלות שלה. מהפכת הרכב המקושר (ה- C של ה- ACES) צפויה לסייע רבות באינטגרציה בין אמצעי התחבורה השונים, כך שרכב יוכל לתזמן את עצמו לחכות לנו בתחנת הרכבת בהתאם למועד הגעתה הצפוי. חשוב להבין, כי המצב בעולם שונה מאוד מהמצב בארץ היות וברוב העולם התחבורה הציבורית מנוהלת ברמה המקומית (מחוז, עיר, רשות מקומית) לעומת ניהול ארצי אצלנו כך שאצלנו לפחות במקרה הזה המצב נוח יותר.

2. אינטגרציה בין אמצעי התשלום השונים

לכאורה זהו גורם מובן מאליו, אולם מאוד לא פשוט ליישום. ישנה בעיה של מנגנון חלוקת ההכנסות בין אמצעי התחבורה השונים (על פי זמן? על פי מרחק? על פי עלות לק"מ? וכדומה). בסופו של יום את הנוסע זה לא מעניין והוא יחפש את הנוחות כלומר סוג של "רב קו" (בעתיד אמצעי חיוב אלקטרוני) שיכסה את כל המסלול שלו. גם כאן, לקישור בין אמצעי התחבורה השונים והספקים השונים יש משקל רב בהיתכנות הפתרונות בתחום התשלום.

3. תחבורה ציבורית גמישה

מחקרים בכל העולם מצביעים על ה Last Mile/First Mile כאחד הגורמים המרכזיים שמעכבים את הציבור במעבר ל MaaS. זוהי גם אחת הסיבות העיקריות להתפתחות המהירה ביותר של התחבורה הציבורית הגמישה שנתנה לכך פתרון.

ישנן כיום בעולם לא מעט חברות שעוסקות בתחום והרעיון הוא מאוד פשוט. במקום ו/או בנוסף למסלולי התחבורה הציבורית "הרגילה" אשר נעה על מסלולים קבועים ועל פי לו"ח זמנים שנקבע מראש, בתאי שטח מוגדרים יופעלו שירותי הסעה (לרוב בכלי רכב קטנים יותר אבל בכמות גדולה יותר) אשר המסלול שלהם ולו"ח הזמנים שלהם יקבעו על ידי הנוסעים. פתרונות אלו של תחבורה שיתופית (ה- S של ה- ACES) כבר מופעלים בצורות שונות בעולם וניסויים כאלו גם החלו כבר בארץ. כניסה של רכב אוטונומי תוכל לייעל ולהוזיל עוד יותר שירותים אלו.

ניתן לראות שהרכב האוטונומי/מקושר/שיתופי יאפשר לתת פתרון איכותי לקטעים הקצרים במסלול הנסיעה באמצעות זמינות מידית. על ידי כך לתת מענה לשלושת הנקודות שצוינו בהתחלה – ניידות מלאה בכל מקום ובכל זמן ובעלות נמוכה.

לסיכום, מהפכת ה-ACES אשר צפויה לשים על הכביש רכבים אוטונומיים, מקושרים, חשמליים ושיתופיים, וצפויה לאפשר לפתרונות ה- MaaS להיות זמינים וזולים מכפי שהם כיום, עד כדי כך שרוב האנשים יעדיפו לעבור מרכישת בעלות על רכב לרכישת חבילות ניידות.

2 מחשבות על “MaaS – Mobility as a Service

  1. אין ספק שעולם ניידות הפרט במרחב משתנה לנגד עיננו, כתבה טובה שמאירה את הנושא באופן מקצועי וקליט.

כתוב/כתבי תגובה