מובילי המהפכה של מהפכת ה-ACES בהיבט בין תרבותי

האם הישראלים יותר דומים לאמריקאים, לגרמנים או אולי לסינים?

מובילי המהפכה

מהפכות טכנולוגיות לא מתרחשות בחלל ריק. הן צריכות אנשים שיהיו הראשונים להטמיע וליישם את החידושים הטכנולוגיים, ושיהוו את קובעי הקצב עבור שאר האוכלוסייה. קבוצה זו ידועה כ- Early adopters או מובילי המהפכה.

סקר שנערך כל שנה החל מ-2014 על ידי McKinsey&Company מנסה לבחון מה מאפיין את אלו שיאמצו ויובילו את מהפכת ה-ACES. כפי שהם מציינים במאמר מדצמבר 2018, מדובר בארבע מגמות שמתקדמות במקביל, ולכן הבנת ההשפעה של כל ארבעת המגמות על השוק מחייבת תפיסה הוליסטית שמתייחסת לקשרים בין המגמות השונות. הסקר שנערך בקרב משיבים מסין, גרמניה וארצות הברית מנסה לתת מענה לתפיסה הוליסטית כזו.

הסינים מובילים בפתיחות לחדשנות

הסקר מראה שהולכת וגוברת המודעות לטכנולוגיות החדשות בעולם הרכב, בין אם הן נראות באופק (רכב אוטונומי) ובין אם הן כבר כאן (רכב חשמלי). על פי ממצאי הסקר מאפייני הקבוצה של מובילי המהפכות, קובעי הקצב למגמות השונות בתחום ה-ACES, הם צעירים, עירוניים, ומוטי טכנולוגיה. חלקם גם מוותרים על אפשרות של בעלות על רכב לטובת שימוש באפשרויות תחבורה יותר זולות ויותר נוחות.

עם זאת, יש הבדלים בין הסינים, הגרמנים והאמריקאים בהתייחסות למאפייני ה-ACES השונים. בהשוואה הבין תרבותית שבסקר הסינים הם מובילי המהפכה. הסינים למשל, מגלים יותר פתיחות לחדשנות טכנולוגית, ופתיחות זו היא אחד המאפיינים של הצמיחה המואצת של שוק המכוניות החשמליות בסין מאז 2016.

רכב אוטונומי – A

קרוב ל- 50% מהמשיבים ענו שהם מרגישים טוב עם הרעיון של שימוש ברכב אוטונומי. באופן מפתיע נתון זה לא השתנה מ- 2017 למרות הפרסום השלילי שנוצר עקב מספר תאונות של רכבי ניסוי אוטונומיים.
עם זאת, ניתן לראות שבקרב המשיבים מסין הפתיחות רבה הרבה יותר מאשר המשיבים מגרמניה וארצות הברית. כמו כן, התשובות היו חיוביות יותר בקרב צעירים לעומת מבוגרים, ובקרב אלו שגרים בערים גדולות לעומת ערים קטנות או בינוניות.

מה המשמעות לכך? אין ספק שנדרשת פתיחות ומוכנות לקבל חדשנות על מנת לאמץ את טכנולוגית הרכב האוטונומי. השאלה היא מי הקהל הישראלי שעונה להגדרה זו? בישראל פלח הצעירים מכלל האוכלוסייה הינו גדול ביחס לנהוג בעולם המערבי שם קיימת הזדקנות וחוסר התחדשות של האוכלוסייה. בנוסף, קיים בישראל אתוס של חדשנות וסטארט-אפ ניישן (גם אם אחוזים מעטים בלבד אכן עובדים בהיי-טק). כמו כן, מטרופולין תל אביב שואב אליו אוכלוסייה מכל הארץ, ובעיקר צעירים, אשר מחפשים את אווירת הפתיחות והחדשנות. לא במקרה היא מכונה (לטוב ולרע) מדינת תל אביב.

רכב מקושר – C

בגזרת הקישוריות, ניכרים הבדלים תרבותיים גדולים, כאשר כ- 70% מסינים היו מוכנים להחליף את מותג הרכב תמורת קישוריות טובה יותר. זאת, בהשוואה ל- 19% מהגרמנים ו- 34% מהאמריקאים, אשר הנאמנות שלהם למותג חזקה יותר והרצון לקישוריות חלש יותר. עם זאת, למשיבים יש בהחלט ציפיות גבוהות ליותר קישוריות בעידן של רכב אוטונומי אשר תאפשר צפייה בסרטים, קניות און-ליין וכדומה.

ובישראל? האם ההתמכרות לסמארטפונים מעידה על הצורך החזק של ישראלים בקישוריות? נראה שחלק מהמוכוונות של הישראלים לחדשנות בא לידי ביטוי גם בשימוש הולך וגובר באפליקציות וכן בהתחזקות המגמה של קניות און-ליין. יש לצפות אם כך שגם ישראלים יצפו וירצו קישוריות איכותית וזמינה ברכב שלהם.

רכב חשמלי – E

בתחום הרכב החשמלי ניכרת מודעות הולכת וגוברת לנושא של רכב חשמלי, בצורה מלאה או ברמות שונות של היברידיות. כחצי מהמשיבים אמרו שהרכב הבא שלהם יהיה חשמלי (מלא או היברידי). גם כאן הסינים הם מובילי המהפכה, בעוד שהאמריקאים הם בעלי ההטיה החזקה ביותר להעדפת רכב מונע בעירה פנימית כרכב הבא שלהם. שני הנושאים שמעסיקים ביותר את המשיבים בסקר לגבי הרכב החשמלי הם טווח הנסיעה ועלותו.

ובישראל? היה ניסיון שלא צלח עם הרכב החשמלי של בטרפלייס, אך כיום מתחילים להגיע רכבים חשמליים חדשים ומתחילות להיפרס עמדות טעינה, בין אם על ידי היבואנים ובין אם במכרז של המדינה. לישראל יש יתרון משמעותי לגבי רכב חשמלי והוא טווח הנסיעה, כאשר רוב הנסיעות הן קצרות יחסית ולא מהוות בעיה מבחינת טווח הנסיעה שמאפשרות הסוללות החשמליות.

רכב שיתופי – S 

על פי הסקר, נושא הרכב השיתופי הולך ומתחזק. 36% מבין משיבי הסקר שהם לא בעלים של רכב, אמרו שתחבורה שיתופית היא הסיבה המרכזית לכך. נתון זה מהווה עליה של 18% בהשוואה ל- 2017 ומגמה זו צפויה להתחזק בשנים הבאות. יותר מ- 60% מהמשיבים מתחת לגיל 30 אמרו שהם יעדיפו להחליף את המכונית שלהם בשירותי תחבורה של רכב אוטונומי, וחלקם יעדיפו זאת גם אם המחיר יהיה זהה או יקר יותר מאשר בעלות על רכב. גם כאן ניתן לראות את ההבדלים הבין תרבותיים, כאשר בסין כ- 80% מהמשיבים יעדיפו שירותי רכב אוטונומי על פני בעלות על רכב לעומת כ- 40% מהמשיבים בגרמניה וארצות הברית.

הנתון המפתיע הוא, שרוב המשיבים היו מעדיפים שירותי רכב אוטונומי לנסיעות ארוכות או נסיעות מיוחדות כגון לשדה התעופה, ולא לשגרה של נסיעה אל העבודה וחזרה ממנה.

בישראל נושא התחבורה השיתופית מתעכב עקב רגולציה והתנגדות להכנסת שירותים כמו אובר וליפט. עם זאת, ישנה לאחרונה התקדמות גם עם כניסת השירות של Via וגם עם הכנסת שירותי אופניים וקורקינטים שיתופיים, כך שלפחות בחלק מהמקומות צפויה להיות התגברות של התחבורה השיתופית.

אז מה מאפיין את הישראלים?

האם הישראלים יהיו מובילי המהפכה של מהפכת ה-ACES בעולם? הסקר מראה שקובעי הקצב הם צעירים, עירוניים ומוטי טכנולוגיה. ובישראל? בישראל יש מוכוונות לחדשנות, שכבה גדולה של צעירים (בהשוואה לאירופה המזדקנת) והיות גדרה-חדרה מטרופולין אחד גדול.

להערכתנו ב- ACES Consulting, מאפיינים אלו בנוסף לעלות יקרה של רכישת רכב ובעלות עליו בהשוואה לשאר העולם, תחבורה ציבורית שלא נותנת מענה מתאים וגודש בלתי נסבל בכבישים שרק הולך ומתעצם, יגרמו לכך שמהפכת ה-ACES תחול בישראל לפני הרבה מדינות אחרות.

במובן הזה, כנראה הישראלים הרבה יותר דומים למאפייני הסינים שבסקר, וניתן לצפות לפתיחות גדולה יותר למהפכת ה-ACES לעומת אירופה וארצות הברית. ארגונים בישראל, ממגוון ענפים,  צריכים כבר עכשיו להתכונן למשמעויות מהפכת ה-ACES על מנת לפתח מענה מתאים לצורכי הלקוחות והספקים, כי אם ישראל תוביל את המהפכה לא יהיה להם ממי ללמוד בעולם.

כתוב/כתבי תגובה