האם משבר הקורונה מחייב את תעשיית ה- ACES להכרעה אסטרטגית?

לעזוב את הטקטיקה ולהתמקד באסטרטגיה

מהי אסטרטגיה?

מהפכת ה- ACES חייבה ומחייבת חברות רבות (ולא רק בתחום הרכב) לתכנן מסלול מחדש ולהגדיר לעצמן אסטרטגיה אל מול אתגרי הרכב האוטונומי/מקושר/חשמלי/שיתופי.
במאמרו What is Strategy כותב מייקל פורטר (פרופסור למנהל עסקים באוניברסיטת הרווארד ובעל שם עולמי בתחום האסטרטגיה העסקית) שהתשובה לשאלה "מהי אסטרטגיה?" היא "יצירת מיצוב ייחודי ובעל ערך, הכולל אוסף פעילויות שונות".

אבל, הוא מחדד ש"עמדה אסטרטגית אינה בת קיימא, אם אינה כוללת תחלופות (Trade-offs) עם עמדות אחרות" – כלומר, לעשות יותר מדבר אחד מחייב לעשות פחות מדבר אחר. הן מחייבות את החברה לבחור ולהגביל בצורה מודעת את מה שהחברה מציעה.

לפסוח על שני הסעיפים

לפני מספר שנים, כשעבדתי כיועץ בחברה לייעוץ ארגוני, רכשנו מהרווארד סימולציה ממוחשבת בנושא אסטרטגיה, והשתמשנו בה במסגרת סדנאות למנהלים כדי להמחיש את מהות ההכרעה האסטרטגית.
במסגרת הסימולציה המנהלים נדרשו לקבל החלטות ולהקצות משאבים כמנהלים של חברת תוכנה שעושה שינוי במיקוד האסטרטגי שלה. כאשר כשלת לאורך התהליך (מבחינת הסימולציה – החברה פשטה את הרגל) קיבלת הודעה מיו"ר מועצת המנהלים שאתה מפוטר.

לקח זמן להבין (ולאחר לא מעט פיטורים), שההכרעה האסטרטגית הנדרשת מחייבת לקבל החלטה ולא לפסוח על שני הסעיפים. או בקיצור – אי אפשר גם וגם. או שהחברה מוכוונת לכיוון א' וההחלטות והמשאבים בהתאם, או שהיא שמה את כל יהבה על כיוון ב'. ניסיון ליהנות מכל העולמות מביא לכך שאתה יוצא קרח מכאן ומכאן, ומוצא דרכך למונית שמחכה לקחת אותך הביתה.

ACES ומשבר הקורונה

מגוון החברות המעורבות ומושקעות בעולם ה- ACES הוא גדול. החל מיצרני רכב מסורתיים ועד לחברות טכנולוגיה מעולמות אחרים שהחליטו להיכנס לתחום ולתת מענה כולל (קרי רכב אוטונומי/מקושר/חשמלי ואולי שיתופי), וכמובן שלל חברות סטארט-אפ שנותנות פתרונות נקודתיים.

עד משבר הקורונה חברות יכלו לפסוח על שני הסעיפים. מדובר כמובן בעיקר על החברות המסורתיות שמצד אחד רוצות לפרוץ ולהוביל את מהפכת ה- ACES ולקצור את הפירות המובטחים, ומצד שני רוצות ל"חלוב את הפרה" כל עוד אפשר דרך המוצרים המסורתיים. ניתן היה לעשות זאת, כי המשאבים היו גדולים ועל ידי יצירת יחידות עסקיות חדשות וממוקדות אפשר היה ליצור בידול בין השוק המסורתי לבין השוק החדש ולהיות גם וגם.

משבר הקורונה והמיתון הכלכלי שהוא יצר, מחייב לעשות חשיבה מחדש לגבי הכיוון האסטרטגי, אך גם מחדד את ההבדלים בין החברות שחדשות בתחום לבין המסורתיות שמגיעות עם מטען גדול מאד של פעילויות והתחייבויות קיימות, מטען שבנקודת הזמן הזו עלול להפוך לנטל.

ACES לאן?  

המשבר הכלכלי גורם ללא מעט פסימיסטים לכתוב מאמרים על כך שתחום ה- ACES נכנס להקפאה עמוקה, ושהמשקיעים יחשבו פעמיים לגבי השקעות בתחום.
האמת היא, שמי שעוקב אחר ההתפתחויות בחודשים האחרונים רואה שהמשבר דווקא גרם לחברות מסוימות לנצל את ההזדמנות ולפרוץ קדימה. השקעות של מאות מיליארדים כבר בוצעו בתחום בעשור האחרון, ולמשקיעים אין סיבה להיכנס להמתנה ארוכה מבלי לדעת מתי הם יתחילו לראות את ה- ROI.

ותיקות מול חדשות 

חברות חדשות בתחום, שממילא מוכוונות למהפכת ה- ACES נמצאות לכאורה במקום קל יותר. הן חייבות להמשיך לרוץ קדימה כדי לשרוד ולהצליח. ואכן, אנו רואים חברות כמו Baidu הסינית שהפכו את המשבר להזדמנות, וסביר להניח שהשיגו לעצמן כמה נקודות יתרון במירוץ על הובלת שוק ה- ACES.

הקושי הוא של חברות ותיקות שמושקעות בגם וגם – צורך להצדיק את ההשקעות בתחום ה- ACES ולהבטיח את קיומן גם בשנים הבאות, במקביל להמשך תפעול האופרציה הקיימת.
לא מדובר רק על יצרניות רכב. הדבר נכון לחברות רבות – חברות אנרגיה (חברות דלק שמשקיעות בתחום של עמדות טעינה חשמליות), חברות תחבורה (מעבר לכלים חשמליים, תחבורה שיתופית, רכבים אוטונומיים), יבואניות רכב ועוד. חברות רבות צפויות למצוא עצמן בנקודה שהמשאבים מצד אחד והתחרות בשוק מן הצד השני יחייבו אותן לקבל הכרעה אסטרטגית לגבי המשך דרכן.

נקודת הכרעה

קשה בנקודת זמן זו להגיד בוודאות מהי האסטרטגיה הנכונה אל מול מהפכת ה- ACES, בהתחשב במשבר הכלכלי שרק מגדיל את אי הודאות הקיימת ממילא בתהליך של מהפכה טכנולוגית.
מה שכן ברור, שחברות חייבות לעשות חשיבה אסטרטגית מחדש ולקבל החלטות שמותאמות לימי פוסט קורונה. אם עד לפני עשור היצרנים הוותיקים שלטו בשוק, ובהמשך מהפכת ה- ACES יצרה מצב בו חברות ותיקות וחדשות נמצאות ביחד על אותו קו זינוק, הרי שמשבר הקורונה נראה כנותן יתרון לחברות החדשות במירוץ.

זה הזמן לחשוב "מה הארגון רוצה להיות בטווח הארוך" ו"איך הוא מתכוון לעשות זאת". אלו ש"יושבים על הגדר" עלולים לגלות שהם יישארו שם בתור צופים בלבד במירוץ שמתחולל לנגד עיניהם.

מתוך הבנת המורכבות, והצורך להתכונן ללא נודע, בנינו ב- ACES Consulting מודל לליווי ארגונים במהלך מהפכת ה-ACES.

כתוב/כתבי תגובה