מהפכת הרכב האוטונומי – מעגלי השפעה

מהפכת הרכב האוטונומי – מהפכה טכנולוגית עם מעגלי השפעה שייגעו בכל ענפי המשק

הרכב האוטונומי מייצר מעגלי השפעה רחבים

הנטייה הטבעית היא לחשוב שמהפכת הרכב האוטונומי נוגעת בתעשיית הרכב בלבד, אבל המציאות מראה כי צפויים מעגלי השפעה נרחבים הרבה יותר ועומדים לשנות באופן דרמטי גם סקטורים נוספים רבים.
תעשיית הרכב שהינה מהתעשיות הגדולות והמשפיעות על הכלכלה העולמית, נמצאת בשנים האחרונות במירוץ כנגד השעון בכל הקשור לנושא הרכב האוטונומי. כמעט כל היצרנים בעולם, משקיעים סכומי כסף אדירים בכל הקשור למוצרים, לטכנולוגיות ולתוכנות בתחומי קישוריות כלי הרכב, חשמול כלי הרכב ושיתופיות כלי הרכב וכל זאת בכדי להגיע מוכנות ככול האפשר לייצור מסחרי של הרכב האוטונומי בשנת 2021.
מכאן, נוצרת התחושה כי מהפכה זו קשורה לעולמות כלי הרכב בלבד, אבל זהו בסך הכל קצה קצהו של הקרחון, החלק הנראה והמובן מאליו. אבל החלק העיקרי שהוא הבלתי נראה מכיל בתוכו מעגלי השפעה גדולים ורחבים, אשר יגרמו לזעזועים שקשה לנו אפילו לדמיין.

מי צפוי להירטב? – בעצם כולם!

מטרת בלוג זה היא לתת טעימה של הצפוי לנו בהקשר של מעגלי ההשפעה מעבר ובנוסף להשפעות הצפויות על תעשיית הרכב.

ענף הביטוח – כ 60% מהמחזור הכספי של חברות הביטוח הינו מענף הרכב. כ 94% מתאונות הדרכים בעולם נגרמות עקב טעויות אנוש. את הרכב האוטונומי לא צפויים לגנוב וכמות התאונות של רכב אוטונומי צפויה לפחות כמעט לאפס. משמעות הדבר שסקטור הביטוח עומד להתכווץ באופן משמעותי ויצטרך להמציא את עצמו מחדש לטובת ביטוח על בסיס שימוש בלבד, ביטוחי הגנת סייבר וכדומה.

פריחה והתחזקות של חברות תוכנה – הרכב האוטונומי יהפוך למרכז של מידע, עם צורך לעיבוד של נתונים רבים בתחומים שונים ולשימושים שונים כגון זמני נסיעה, מסלולי נסיעה, הרגלי נסיעה ועוד, וכן למרכז של טרנזקציות של חיובים ותשלומים בגין כל פעולה שנבצע במהלך הנסיעה.

הבנקים וחברות האשראי והמימון – אין ספק כי הנחות העבודה של ניהול הסיכונים לצורך מתן אשראי, עליהן הענף מתבסס כיום, ישתנו באופן משמעותי או אפילו לא יהיו רלוונטיות תוך מספר מועט של שנים. גם כאן יצטרכו להיבנות מודלים חדשים ומגוונים על בסיס המציאות החדשה.

שוק העבודה – זאת כבר עובדה קיימת שרובוטים מחליפים בני אדם במגוון רחב של תפקידים. הרכב האוטונומי צפוי להגביר את המגמה באופן משמעותי, כאשר יותר אוטומציה תחליף אנשים. בשלב הראשון אנשים אולי יצטרכו (במידת האפשר) לעשות הסבות מקצועיות והצפי לטווח הארוך הינו על גידול באבטלה עקב פחות צורך בידיים עובדות. מקצועות שונים כגון נהגים, מכונאים וכדומה יעלמו ויהיה צורך למצוא פתרונות לאותם אנשים.

בתי הספר, אקדמיה ומקצועות לימוד – כבר מגילאים צעירים, יהיה צורך לכוון את התלמידים למקצועות אחרים. הצפי הוא שמקצועות רבים שמוכרים לנו יעלמו ובמקומם יעלה הביקוש בתחומים כגון תוכנה, תקשורת, רובוטיקה וכדומה. זהו שינוי דרמטי שצריך לתת עליו את הדעת כבר כיום.

הכנסות המדינה – כיום ענף הרכב במבנה המסורתי והנוכחי שלו, מספק הכנסה משמעותית לקופת המדינה במספר תחומים כגון: המיסוי בגין רכב חדש, המיסוי בגין חלפים, המיסוי בגין הדלק, המיסוי בגין שווי שימוש ברכב ועוד. הרכב האוטונומי צפוי לפעול באופן שונה מהותי מהמודל הנוכחי (למשל שיתופי וחשמלי) ולכן צפויה גם כאן השפעה דרמטית על הכנסות המדינה מהענף.

הכנסות הרשויות המקומיות – גם הרשויות המקומיות יושפעו באופן דרמטי. כיום הרשויות המקומיות זוכות להכנסות משמעותיות מתשלומי החניות של הציבור, מקנסות בגין אי תשלום חנייה כחוק, מתשלומי הארנונה של החניונים ועוד. בעולם של רכב אוטונומי, סעיפי הכנסה משמעותיים אלו צפויים להיעלם. מהן החלופות?

מבנה הערים, תשתיות ונדל"ן – מחקרים וניתוחים שונים שנעשו בעולם, מראים כי רכב אוטונומי אחד צפוי להחליף 7 עד 10 כלי רכב רגילים. בנוסף, מעצם היותם אוטונומים הם מסוגלים לנוע הרבה יותר קרוב אחד לשני והמשמעות היא פחות פקקים ותנועה יותר זורמת. בנוסף צפויים להתפנות שטחי חנייה רבים אשר נמצאים בכל הרחובות (להוציא רציפי העלאה והורדת נוסעים), חניונים עיליים שתופסים שטחים רבים וכמובן חניונים תת קרקעיים. זהו שינוי גדול ביותר בעל השפעות נדל"ניות גדולות שצריך לקחת אותו בחשבון כבר כעת.

רגולציה – מהפכה בסדר גודל ובהיקף כזה תחייב שינויים רבים הקשורים לרגולציה. אין ספק כי בגלל קצב ועוצמת המהפכה, הרגולציה "תרדוף" אחרי המהפכה ויהיה צורך להתאים אותה למצב החדש. במצב שיווצר לא בהכרח יהיו לנו בעולם מודלים מהם נוכל ללמוד וסביר להניח שנצטרך בחלק מהמקרים ליצור מודלים ראשוניים אשר יתאימו לנו.

שוק האנרגיה– שוק האנרגיה המסורתי המוכר לנו עומד גם הוא להשתנות באופן מוחלט. הצורך בתחנות תדלוק יעלם כמעט לחלוטין. הרכב האוטונומי שמונע חשמלית, לא זקוק לבנזין, סולר או גז. הרכב יזדקק לעמדות טעינה בחשמל שאינן מסוכנות ובעצם אפשר להתקין אותן בכל מקום: ליד הבית, ליד המשרדים, במרכזים מסחריים וכמובן בחניונים מחוץ למרכזי הערים אשר ישמשו את הרכב האוטונומי כמרכזי שירות.

שוק התקשורת – מהפכה של ממש צפויה גם בתחום התקשורת. הרכב האוטונומי לכשעצמו הינו צרכן גדול ביותר של תקשורת בהיקפים אשר לא מוכרים לנו כיום בכל ההיבטים הקשורים לשליטה עליו, להגנה עליו ולדחיפת וקבלת נתונים ממנו. בנוסף הוא יהיה גם ספק של שרותים רבים לנוסעים שבו.

תרבות פנאי– לאנשים יהיה יותר זמן פנוי , יותר אנשים יוכלו לנוע באופן חופשי וזמין בכלי הרכב, אין צורך ברשיון נהיגה, זהו פתרון נהדר לבני נוער, לקשישים. הזמינות והנגישות לצריכה של תרבות פנאי תעלה.

ועוד…

כתוב/כתבי תגובה