רכב מקושר – המהפכה שלא מתוקשרת

מהפכת הרכב המקושר מתרחשת "מתחת לרדאר"

אחת מהמהפכות הפחות מדוברות כחלק ממהפכת ה- ACES, היא מהפכת הרכב המקושר (Connected Car). בעוד עולמות הרכב האוטונומי, התחבורה השיתופית והרכב החשמלי תופסים כותרות, נדמה שהמהפכה בתחום רכב מקושר מתרחשת מתחת לרדאר של תשומת הלב הציבורית, למרות שיש לה השלכות רבות על כולנו והיא כבר נוכחת במידה רבה בכלי הרכב הקיימים. התחזית היא שמספר כלי הרכב ששייכים לציי רכב בארה"ב שיכללו קישוריות יעמוד על 12.7 מיליון ב- 2020.

אחת הסיבות לכך כנראה היא, שרוב האנשים מתייחסים לקישוריות הרכב כתנאי הכרחי עבור הרכב האוטונומי, (וזה אכן תנאי להפעלת צי של רכב אוטונומי שיתופי) ולא מכירים את הערכים המוספים של הקישוריות במנותק מהיבטים אלו.

כמו כן, העיסוק הרב (והמוצדק) בסיכונים הקיימים ברכב מקושר – פרטיות המידע, השתלטות של האקרים על הרכב, הסחות דעת של הנהג, הצורך בעדכוני תוכנה וחומרה וכדומה, ביחד עם המאבק הקיים על אופן ביצוע התקשורת (דור 5 בסלולר אל מול תקשורת מבוססת Wi-Fi) נדמה שמסיטים את תשומת הלב מהיתרונות הרבים שרכב מקושר יכול לספק.

Big Data ו- IoT

מהפכת הרכב המקושר מביאה לתוך הרכב חלק מן הטכנולוגיות הכי חמות היום – Big Data ו- IoT. מאמר בשם Why Big Data is a Big Deal to the Connected Car Industry מציג כיצד טכנולוגיות אלו בהקשר של הרכב, בצירוף הקישוריות של הרכב לאינטרנט מאפשרות ליצור שני תחומים מאד משמעותיים לנוסעים ולציי הרכב, לתעשיית הרכב ולרשויות שאחראיות על ניהול התחבורה והתשתיות – Telematics ו- Infotainment.
המשמעות של שני התחומים הללו היא שרכב מקושר מייצר כמות גדולה מאד של מידע, שבעזרת טכנולוגיות של Big Data מאפשר לגורמים שונים להסיק תובנות רבות. השימוש ב- Data Analytics מאפשר לא רק ניתוח דפוסים ותבניות קיימות, אלא גם לחזות התרחשויות עתידיות.

Telematics – מתייחס למידע לגבי הרכב ואופן נסיעתו, כולל מידע לגבי מהירות ועצירות, ביצועי מנוע, מצבי חירום וקריאה לעזרה, מידע מה- GPS ודיאגנוסטיקה של הרכב.

Infotainment – מתייחס למערכות מידע ובידור, כגון מוזיקה, סרטים ומידע ניווט, וכן התייחסות לנקודות תקשורת כגון קישוריות Bluetooth ו- Wi-Fi, יכולת לקבל ולהוציא שיחות והודעות ללא מגע יד וכדומה.

דוגמאות לשימושים ושירותים של רכב מקושר

בעוד השירותים שמתייחסים לנהג רלוונטיים לעידן הטרום אוטונומי, הרי שרוב השירותים רלוונטיים למשתמשים ברכב גם בעידן הטרום אוטונומי וגם בעידן האוטונומי.

טרום אוטונומי

ניווט משופר – במקומות שבהם הקליטה של ה-GPS מוגבלת, ניווט באמצעות Wi-Fi יוכל לספק מענה להתמצאות עבור הנהג.

התראות לנהגים – נהגים יוכלו לקבל התראות לא רק על תאונות בהמשך הדרך, אלא על פוטנציאל לתאונות שמסתמך הן על נתוני התנועה והן על סטטיסטיקות לגבי התאונות בדרכים ובצמתים שבדרך. כמו כן הנהג יוכל לקבל התראות על עבודות בכביש, חסימות וכדומה מנתונים שיימשכו ממאגרי מידע שונים.

ביטוח מותאם לדפוסי הנהג – נתונים על התנהגות הנהג שמבוססים על IoT יכולים לאפשר לחברת הביטוח לקבוע את הפרמיה בהתאם לדפוסי הנהיגה של הנהג. אבל, בשילוב עם נתונים על התנועה מסביב שמושגים באמצעות Big Data, תוכל חברת הביטוח לקחת בחשבון האם למשל האצות ובלימות אגרסיביות של הנהג נובעות רק מדפוס הנהיגה של הנהג או מושפעות גם מהצורך להגיב לתנועה עמוסה ואגרסיבית שבתוכה הוא משתלב.

טרום אוטונומי ואוטונומי

בקרת תחבורה מתקדמת – איסוף נתוני מיקום הרכבים בעיר בזמן אמת יכול לאפשר לרשויות לתכנן את התשתיות לתנועה באופן טוב יותר, להבין היכן כדאי להציב רמזורים וכדומה.

שיפור כלי הרכב – איסוף הנתונים ממגוון הסנסורים הקיים כיום ברכב יכול לאפשר ליצרנים לזהות בעיות שניתן יהיה לשפר בדגמים הבאים או להפנות דגמים לטיפול במוסך לפני שקורות תקלות.

שיפור ניהול ציי רכב – מידע בזמן אמת כולל ניתוחי המידע יכול לסייע למנהלי ציים בניהול שרשרת האספקה ללקוח ולתת מענה מראש לבעיות חזויות. תאוצה והאטה, מיקום ומסלול הנסיעה, צריכת דלק, ביצועי מנוע, משקל המטען שעל הרכב והסחות דעת של הנהג הן רק כמה מן הגורמים ש- IoT מאפשר למדוד את הנתונים שלהם.

קלות תחזוקה – מידע שמשודר ישר למוסך מהרכב, בשילוב מידע של Big Data מאפשר למוסך גם להגיב לתקלות, גם לחזות תקלות אפשריות וגם לקבל מידע על זמינות חלקי חילוף ומקורות אספקה אפשריים.

שיווק ממוקד למשתמש ברכב – בהתאם לצרכים ולהעדפות ובהתאם לנתיב הנסיעה. כולל מידע לגבי מי נמצא ברכב ולהתאים את השיווק הממוקד אליו.

נקודת Wi-Fi עבור המשתמשים ברכב– רכב מקושר יכול לספק קישוריות לאינטרנט עבור הנוסעים, ולאפשר ניצול הנסיעה לשימושי עבודה ובידור שונים עבור הנוסעים באמצעות המחשבים/טאבלטים/ניידים שלהם.

המכונית כנקודת תשלום – קישוריות של הרכב עם מערכות אחרות תאפשר לרכב ביצוע תשלום אוטומטי של המכונית עבור שירותים מזדמנים כגון חניה, כבישי אגרה ותדלוק, וכן עבור שירותי בידור שונים שיזמנו לרכב.

אינטגרציה עם הרשת הביתית – תקשורת של הרכב עם המערכות אצלנו בבית, יאפשרו לרכב "להודיע" על בואו, כך שהאורות יידלקו, הדוד והמזגן יופעלו וכדומה.

דיווח בזמן אמת על תאונה ברכב – במקרה של תאונה, רכב מקושר יוכל להעביר מידע מידי ובאופן אוטומטי לגורמי ההצלה השונים, כולל מיקום התאונה, עוצמת התאונה והנזק, כמות האנשים ברכב ופגיעות אפשריות.

שילוב עם גורמי ה- ACES השונים

אם עד עתה התייחסתי רק לפן של הקישוריות, הרי שבוודאי בשילוב עם כל אחד מן הגורמים האחרים של מהפכת ה- ACES רכב מקושר מקבל ומספק ערכים נוספים. אלו עולמות מלאים בפני עצמם ולכן אתייחס לכך רק "על קצה המזלג" – אם זה בעולם התחבורה השיתופית, על ידי שימוש באפליקציות שמאפשרות תחבורה שיתופית בעלת מסלול גמיש ומותאם לצרכי הנוסעים או יצירת מסלול נסיעה מנקודה א' ל- ב' המורכב ממגוון אמצעי תחבורה. אם זה בעולם הרכב החשמלי ביכולת לתכנן את צריכת האנרגיה של הרכב והזמנת מקום בנקודות טעינה. וכמובן בכל ההיבטים של רכב אוטונומי שיידע לתקשר עם רכבים ותשתיות בסביבתו.

ניתן לראות שכבר היום חברות רבות יכולות לתכנן ולהטמיע שירותים שונים שמתייחסים לפוטנציאל של רכב מקושר, ובכך להקדים את המתחרים. לצורך כך יש צורך ראשית להבין ולנתח את כל המשמעויות הנגזרות מכך עבור הארגון, להתאים את האסטרטגיה העסקית בהתאם ולהכין תכנית עבודה להטמעה.

מתוך הבנת אילוצים אלו, פיתחנו ב- ACES Consulting מודל לליווי ארגונים בהכנת התשתיות העסקיות, הטכנולוגיות והארגוניות למהפכת ה-ACES.

כתוב/כתבי תגובה