"תחבורה חכמה", העיר ו"העיר החכמה"

מהפכת ה- ACES פוגשת את אתגרי העיר החכמה

על המשותף והמבדיל

העיר החכמה – הרבה חוכמה מושקעת בתחבורה חכמה ובעיר חכמה. שני מושגים שמעסיקים אנשים רבים סביב העולם (במיוחד כאשר קיימת הבנה שעד 2050 רוב אוכלוסיית העולם תתגורר בערים). אך קיים לא מעט בלבול לגבי הקשר בין שני מושגים אלו. למעשה מדובר בשני תחומים שונים, אך עם חפיפה ביניהם.

עיר חכמה מוגדרת כך בויקיפדיה –

A Smart city is an urban area that uses different types of electronic Internet of Things (IoT) sensors to collect data and then use insights gained from that data to manage assets, resources and services efficiently. This includes data collected from citizens, devices, and assets that is processed and analyzed to monitor and manage traffic and transportation systems, power plants, utilities, water supply networks, waste management, crime detection,[1] information systems, schools, libraries, hospitals, and other community services

מערכת התחבורה היא בהחלט מרכזית בהשפעה שלה על איכות חיי התושבים, ולמערכות של העיר החכמה צפויות להיות השפעות ניכרות  על מערכת זו. אך ההשפעה מגיעה גם מכיוון כלי הרכב אל העיר החכמה. רכבים אוטונומיים ומקושרים נושאים על גביהם מגוון רחב של סנסורים ואוספים מידע רב מרחובות העיר, וניתוח הנתונים יכול לתת ערך מוסף רב לרשות המקומית.

על מנת שזה יקרה, חשוב שהמנהלים הרלוונטיים ברשויות המקומיות יכירו ויבינו את משמעות מהפכת ה- ACES ובאילו אופנים היא תשפיע על העיר בכלל, על היבטים של "העיר החכמה" בפרט, ובמיוחד לגבי תכנון העיר והכנת התשתיות.

ACES והעיר הגדולה   

לכניסת רכב אוטונומי למרחב העירוני ישנן השפעות שמחייבות חשיבה מחדש בכל הקשור לתכנון העיר, ואתייחס כאן רק למספר דוגמאות.
במאמר של הוושינגטון פוסט מה- 20 ליולי 2019, מציגה הכותבת מספר שינויים שמהן יושפע המרחב העירוני כתוצאה ממהפכת ה- ACES:
1. כאשר רוב האנשים ייסעו במכוניות אוטונומיות (ובמיוחד במסגרת MaaS), המכוניות יורידו את האנשים וימשיכו לדרכן. המשמעות היא שינוי מבחינת תכנון העיר בכל תפיסת החניה – מיקום מגרשי חניה וחניות בבתים. ההערכה היא ששטחים רבים צפויים להתפנות לטובת בניה נוספת, וכן לטובת הקמת פארקים ושטחים ציבוריים. במקביל, צריך לייצר אזורים בטוחים להעלאה והורדה של נוסעים.

כך לדוגמה, בצ'נדלר (אריזונה) נחנך אזור העלאה והורדה של נוסעים מרכב אוטונומי. כמו כן שונו התקנים לגבי בניית חניה כך שיזמים יוכלו לבנות בבניין חדש פחות חניות (חסכון כספי ניכר ליזם!), בתנאי שייצרו אזורי העלאה והורדה של נוסעים על שפת המדרכה, שכוללים גם ספסלים וכן עצים להצללה.

גם שטח החניה הציבורי שיידרש יהיה קטן יותר – רכבים אוטונומיים יכולים לחנות צמוד אחד לשני, מכיוון שלא צריך להשאיר מקום ליציאת הנהג. מחקר שנעשה בבוסטון מצא שרכבים אוטונומיים ייצרכו כחצי משטח החניה של רכבים רגילים. שלא לדבר על כך שחניונים אלו לא יצטרכו להיות ממוקמים במקומות של נדל"ן יקר אלא במקומות מרוחקים יותר.

2. רכבים אוטונומיים לא נדרשים למרחק בטיחות גדול מהרכב שלפניהם, מכיוון שזמן התגובה שלהם הוא מיידי. צמצום המרחק בין הרכבים (גם מצידי הרכב) וכן שימוש ברכבים קטנים עירוניים, יאפשר לצמצם את הנתיבים ופינוי נתיבים לטובת מסלולי אופניים והגדלת המדרכות.

3. שינויים בהעדפות המגורים – מצד אחד, אם מרכז העיר יהפוך לפחות מזוהם ויותר ירוק וידידותי, ולא תהיה בעלות על רכב, אולי נראה מעבר מהפרברים למרכז העיר. מצד שני, אם הנהיגה בפקקים יורדת לטובת ניצול זמן יעיל יותר במסגרת הנסיעה האוטונומית, אז בהחלט תיתכן דווקא תנועה הפוכה – מהמרכז לפרברים.

גם לרכב החשמלי צפויה להיות השפעה על הסביבה העירונית. המעבר הצפוי לרכב בעל הנעה חשמלית יוצר אתגר לערים במספר מובנים. ככל שיעלה מספר כלי הרכב החשמליים (ועד היום בעולם חדירתו היא בקצב הולך וגובר), תידרש העיר גם להתאים את תשתיות רשת החשמל למספר רב של עמדות טעינה, וגם לדאוג לכמות מספקת של עמדות טעינה מהסוגים השונים.

ACES והעיר החכמה

העובדה שרכב אוטונומי מצויד במספר רב של סנסורים לצורך נסיעתו, מאפשרת לאסוף דרכו מידע רב כגון נתוני עומסי תנועה, ליקויים בכביש, אירועים חריגים בסביבה ועוד. Big Data ו- IoT הם בהחלט שם המשחק כאן, וניצול נכון של הטכנולוגיות החדשות בשילוב של בינה מלאכותית יכול לספק מידע בעל ערך רב בזמן אמת לאנשים שאמונים על מתן שירות לתושבי העיר.

מאמר ממרץ 2019 באתר COVINGTON טוען שתחבורה חכמה תהווה מרכיב חשוב לכל תכנית של עיר חכמה, ומציג מספר דוגמאות מארצות הברית של ערים שכבר עושות צעדים ראשונים בתחום במגוון פרויקטים:

ב- 2016 קיבלה העיר קולומבוס (אוהיו) 50 מיליון דולר כדי להתניע פרויקטים בתחום העיר החכמה. 9 פרויקטים שיוצאים לדרך ב- 2019 וב- 2020 עוסקים בנושאים של תחבורה חכמה ובהשפעה שלה על נושאים שונים בחיי העיר. אחד הפרויקטים המשמעותיים שמוזכר, ה- Connected Vehicle Environment) CVE) שישלב אפליקציות לנסיעה חכמה, רכבים אוטונומיים, רכבים מקושרים וחיישנים חכמים בתשתיות העיר. מטרת הפרויקט היא להגביר בטיחות ומוביליות במערכת התחבורה של קולומבוס, בדגש על אזורים מרובי תאונות.
פרויקט נוסף הוא ה- Connected Electric Autonomous Vehicle) CEAV) שבו רכבים אוטונומיים ישמשו להסעת התושבים. בהתחלה בנתיבים מוגדרים ובהמשך באזורים הולכים וגדלים.

באוסטין, (טקסס) הטמיעו טכנולוגיית תקשורת בחמישה מחלפים, שמאפשרת תקשורת בין רכבים מקושרים לבקרת התנועה ועל ידי כך להגביר את הבטיחות להולכי רגל וכלי רכב.
בפיטסבורג (פנסילבניה) הטמיעו ב- 50 צמתים רמזורים חכמים המצוידים בסנסורים שמנתחים את מצב התנועה ועוזרים בטיפול בעומסי התנועה ואילו בדנבר (קולורדו) השיקו שירות ניסיוני של שאטל אוטונומי חשמלי במסלול נתון כחלק מהמאמצים להפוך לעיר חכמה.

תכנון הערים בראיה קדימה

מנהלים רבים בלא מעט ענפים במשק חסרים את ה- Sense of Urgency ומהססים לנקוט יוזמות הקשורות למהפכת ה- ACES, גם מתוך ספקנות בקצב ההתקדמות של חדירת הטכנולוגיות השונות. בעוד שלהססנות זו עלול להיות מחיר לא פשוט על היכולת של אותן חברות להדביק את הקצב או אפילו לשרוד, הרי במקרה של ערים הקריטיות גדולה יותר.

מתכנני ערים שמתכננים עשרות שנים קדימה, כמו גם אדריכלים שבונים בניינים ל- 50-100 שנה, צריכים כבר היום להתלבט לגבי שאלות כגון – כמה חניה רכבים אוטונומיים יצטרכו? האם רוב האנשים ירכשו רכב או ישתמשו בו כשירות? מה יהיו הרגלי הנסיעה של אוכלוסיות שונות? מה יהיו צרכי התושבים בעיר העתיד וכיצד מערכת התחבורה תיתן להם מענה?

סיכום

מתוך המאמרים השונים בנושא, עולה טענה שכאשר התחילה מהפכת הרכב לפני למעלה מ- 100 שנה, לא ניתנה מספיק תשומת לב להשפעה של מהפכת הרכב על הנוף, וניתן דגש רב מדי לצורכי המכוניות. ואילו עכשיו, אפשר לחזור לתכנון ממוקד אנשים, לא לחזור על אותן טעויות ולתכנן קדימה כיצד היינו רוצים שהנוף האורבני ייראה.
זה נכון שכולנו מנחשים לגבי התנהגות עתידית של האנשים ללא שאף אחד באמת יודע מה יהיה, אבל כמאמר הכותרת מ- Geektime מחודש מאי האחרון – ערים חכמות ורכבים אוטונומיים: העתיד קרוב יותר ממה שאנחנו חושבים.

מתוך הבנת המורכבות, והצורך להתכונן ללא נודע, בנינו ב- ACES Consulting מודל לליווי ארגונים במהלך מהפכת ה-ACES, כולל רשויות מקומיות וארציות.

כתוב/כתבי תגובה