2021- הנה זה בא מהפכת ה-ACES

מהפכת ה-ACES – מהפכה עם הודעה מוקדמת

למעט מהפכת ה-ACES, מהפכות הגיעו תמיד במפתיע. רק במבט לאחור ניתן היה לראות את הסימנים המעידים, ובפרספקטיבה היסטורית לזהות את הרגע שבו האנרגיה הכבושה התפרצה. הסימנים המעידים על בואה של מהפכה תמיד גלויים לעין כמו נקודות בחידת ציור לילדים, אך אין מי שמחבר אותם לתמונה החדשה. ואז ברגע מכונן אחד התמונה מופיעה והמהפכה מתחילה.

דוגמה אחת היא מהפכת הרכב הממונע מסוף המאה ה-19. שנים רבות לפני כן הומצאו מנוע הקיטור ב 1712, מנוע הבנזין ב 1859 ומנוע הדיזל ב 1892. מנוע הקיטור שודך לשלדה וגלגלים ב- 1804 ויצר את הרכב הממונע הראשון – קטר רכבת – שהיה מוגבל לתנועה על מסילות ברזל והניע מהפכה אדירה לכשלעצמו. אבל רק ב 1879 בנה קרל בנץ את מה שמכונה המכונית הראשונה. המכונית הראשונה הזו, שקדמו לה ניסיונות שונים – עוד כ 100 שנה קודם לכן – להניע כרכרה חופשיה ממגבלות המסילה, באמצעות מנוע. המכונית הראשונה הזו פרצה את הסכר, והחלה את מהפכת הרכב ששינתה את העולם. אפשר להניח שאיש מראשי המדינות, מובילי הכלכלה , מנהלי העסקים ובכלל – לא צפה את הבאות בסוף המאה ה-18. איש מהם לא פנה, עוד לפני 1879 לתכנן עתיד מתוך הראיה של השתנות העולם בעקבות הופעת המכונית.

מהפכת ה-ACES , שכבר ברור שהיא מהפכה משנת סדרי עולם ולא המשך אבולוציוני של הקיים, מגיעה כאשר מחולליה מכריזים שנים מראש על מועד התרחשותה. כל המידע מונח לפנינו. הנקודות שצריך לחבר – מפוזרות על הנייר, וחלק מהקווים כבר צויירו. בפוסט הזה ובפוסטים הבאים, ננסה לסייע לך לחבר את הנקודות, להתחיל לראות את התמונה העתידית. אגב – חשוב מאד לומר – יתכנו תמונות עתידיות רבות ושונות. חשוב שהחלטות שמתקבלות על סמך תמונות העתיד המצטיירות – יילקחו על ידי כל אחד על פי הבנתו, על אחריותו ובזהירות רבה. ננסה לגעת בהיבטים השונים, סוגי הנקודות השונים – אסטרטגיים, עסקיים, ארגוניים וטכנולוגיים. ולראות איך הם משתלבים לתהליכים, לאירועים בזמן ולבסוף למציאות חדשה.

ה- Autonomous) A)  של מהפכת ה-ACES  מגיע ב-2021 –

10 יצרני רכב מובילים הכריזו, שהם ייצרו ביצור סידרתי-מסחרי כלי רכב אוטונומיים, לפחות בדרגה 4 (יכולת אוטונומית מלאה, עם עמדה לנהג אנושי) או 5 עד שנת 2021. פורד, טויוטה, וולבו, ו-BMW קבעו את 2021. הונדה, רנו-ניסאן, יונדאי ודיימלר (מרצדס) – נקבו ב 2020 כשנת יעד. טסלה מייצרת ומוכרת דגם בעל יכולות אוטונומיות (דרגה 4) כבר היום, ו- GM הכריזה שעד סוף שנה זו היא תהיה מוכנה לייצור סידרתי.

הכרזות כאלה של מנכ"לים ויו"רים של חברות ענק כאלה, מגובות בהשקעות של מיליארדים רבים של דולרים. המשמעות היא הטיית ההשקעות האלה מהמשך פיתוח דגמים חדשים של כלי רכב סטנדרטיים. כלומר "ייבוש" השדה המניב הזה, והעברת המשאבים לשדה העתידי. משמעות ההצהרות היא הכרזה כלפי בעלי המניות, וזו הכרזה המחייבת תכניות פעולה ממשיות והיתכנות שאינה מוטלת עוד בספק. זאת ועוד, העובדה שכולם מתייצבים על קו הזינוק הזה כמעט ביחד, מחייבת את מי שרוצה לשרוד להתמודד עם התחרות מצד האחרים, כי אף יצרן לא יכול להרשות לעצמו להיות ה "נוקיה" של עולם הרכב ולהימחק מהתחרות.

לא פחות מעניין לראות אילו יצרני רכב לא הכריזו על יעדי יצור רכב אוטונומי. בין המוכרים לנו בישראל – מאזדה, סובארו, דייהטסו, קיה, מיצובישי, דצ'יה, פיאט, קרייזלר, דודג' ועוד. יתכן שחלקם "ייבלעו" על ידי היצרנים הגדולים וילכו בדרכן של סיאט (נרכשה על ידי קבוצת פולקסווגן) ו-וויליס (יצרנית הג'יפ המקורית) שנרכשה על AMC וזו בתורה נרכשה על ידי קרייזלר. או שפשוט יעלמו לגמרי כיצרניות רכב, ואולי ימציאו את עצמן מחדש בתעשיות אחרות.

ה- Electric)  E) של מהפכת ה-ACES –

תלוי בטכנולוגיית הסוללות כפי שהיא מתבטאת במדד ההספק ל-$. הגורם המעכב העיקרי בחדירת הרכב החשמלי לשוק, הוא המחיר. עד לפני זמן לא רב מחיר רכב חשמלי היה גבוה בהרבה ממחיר רכב עם מנוע בעירה פנימי, בגלל מחיר הסוללה הגבוה. חישוב מקובל קובע שכאשר מדד ההספק ל- $ יגיע ל- 100$ לקילוואט/שעה, המחיר לצרכן של רכב חשמלי ישתווה למחיר של רכב מונע בנזין. בקצב הנוכחי של התפתחות טכנולוגית הסוללות וירידת מחירן האירוע המשמח הזה צפוי ב- 2020. וזאת, מבלי להזכיר את עלות התפעול (חשמל, טיפולים ותיקונים) של רכב חשמלי שהוא כ- 10-15% ממחיר התפעול של רכב בעירה פנימית.

התחזית הזו לשנת 2020 גזרה מספר הכרזות מעניינות – המצביעות באופן חד וברור על העתיד. וולוו הודיעה שמשנת 2019 כל דגם רכב שלה ייוצר בגירסה חשמלית או לפחות היברידית, ועד 2025 היא מצפה ש 50% מהיצור יהיה של רכב חשמלי. הצהרה דומה הצהיר מנכ"ל פולקסווגן כאשר מ 2021 לכל דגם תהיה גירסה חשמלית.

ה- Connected) C) של מהפכת ה-ACES – 

תלוי ברוחב הפס של רשת הסלולר, כמו גם בפרוטוקולי תקשורת חדשים וייעודיים לתחום הרכב. באולימפיאדת החורף בקוריאה נפרסה לראשונה רשת סלולרית דור חמישי, שהיא הטכנולוגיה החדשה הנדרשת כדי להתמודד עם תוספת המנויים הרבה (כלי רכב) ותעבורת הנתונים העצומה שהם צפויים לייצר. אינטל שהיא בין המובילות ביצור רכיבים למודמים הסלולריים החדשים, כמו גם הבעלים של מובילאיי, מעריכה שרכב אוטונומי מקושר ייצר כ- 5 טרהבייט של נתונים ליום, שחלק מהם יעברו על גבי רשתות הסלולר למערכות עיבוד בענן.

וה- Shared) S) של מהפכת ה-ACES –

גם הוא מתכנס לתחילת העשור כאשר הן יצרני הרכב והן חברות אחרות מייעדות את כלי הרכב הראשונים לתחבורה שיתופית. הצפי הוא שהלקוחות הפרטיים יצטרפו לרכישת רכב אוטונומי לאט (אם בכלל) ומי שירכוש את כלי הרכב האוטונומיים הראשונים הן חברות שיפעילו שירותי Personal Mobility, או תחבורה שיתופית במודל כזה או אחר. באחד הפוסטים הקרובים אנסה לעשות מעט סדר בעולם המגוון והרחב של תחבורה שיתופית. חלק לא מבוטל מהתגובות השוללות או מטילות ספק בטענה שלנו שהמהפכה בפתח, מתבססות על שלילת מודלים של תחבורה שיתופית מבלי להבין, שייתקיימו מודלים רבים כאלה בו-זמנית, שיאפשרו לכל אדם להתאים את אופן השימוש בהיצע התחבורה השיתופית, לפי טעמו והעדפותיו.

כאשר כל כך הרבה כסף מושקע בכדי לייצר את המהפכה, כאשר כל ה"נקודות" כבר מסומנות ונקודות חדשות מצטרפות מידי יום. אין ספק שהיא תגיע, ובמועד הנקוב. מה שנשאר לנחש באיזה מהירות יציף הגל את עולמנו וכמה דרמטית תהיה ההשפעה. כדי להשלים את הדיון בנושא התזמון, אייחד את אחד הפוסטים הבאים לדיון בשאלה "מתי זה מהפכה". בפוסט הזה ננסה להניח בסיס משותף לדיון בשאלת התזמון, מה הוא אומר ומה הרגע שבמבט היסטורי יכונה "היום בו פרצה המהפכה"

בפרק הבא "מציון תצא תורה" אטען ואנמק מדוע בישראל נחווה את המהפכה מוקדם ובעוצמה רבה יחסית לשאר העולם.

כתוב/כתבי תגובה